Ambiția noastră este ca, până în 2030, fabricile noastre de bere să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, ambalajele pe care le folosim să fie reciclabile, ingredientele pe care ne bazăm să provină din surse sustenabile și să continuăm să fim cei mai buni din industrie în ceea ce privește consumul de apă.

Conform politicilor Grupului Asahi, toate aspectele legate de mediu sunt gestionate de un comitet de management de mediu condus de Vicepreședintele Tehnic. Comitetul desfășoară activitățile în conformitate cu ciclul PDCA (RO: PEVA Planificați-Efectuați-Verificați-Acționați) și derulează programe de management de mediu în deplină conformitate cu ISO14001, ISO50001 și alte reglementări, precum cele incluse în cadrul autorizațiilor de mediu pentru fiecare locație. Toate unitățile noastre funcționează pe baza unor planuri în derulare care vizează creșterea eficienței proceselor și eliminarea pierderilor. Scopul final este atingerea obiectivelor de mediu propuse până în 2050.

MANAGEMENTUL APEI

MANAGEMENTUL APEI

Apa reprezintă una dintre cele mai importante resurse naturale, fiind esențială pentru supraviețuire, iar riscurile legate de calitatea și cantitatea apei sunt tot mai mari. Potrivit raportului Agenției Europene pentru Mediu (AEM) din 2020, numai 40% din apele de suprafață din Europa au potențial ecologic sau stare bună.

Mai mult, evenimente extreme legate de apă, cum ar fi inundațiile sau secetele, au devenit din ce în ce mai frecvente, având un impact semnificativ asupra economiei, sănătății și bunăstării oamenilor.

Uniunea Europeană a dezvoltat o serie de directive și politici pentru a aborda problemele legate de apă, printre care se numără Directiva cadru privind apa (Water Framework Directive), Directiva privind apa potabilă (Drinking Water Directive) și Directiva privind efluenții industriali. Este important să protejăm resursele de apă și mediul înconjurător pentru a ne asigura că putem continua să le folosim în mod sustenabil și să le lăsăm într-o stare bună pentru generațiile viitoare.

Uniunea Europeană a dezvoltat o serie de directive și politici pentru a aborda problemele legate de apă, printre care se numără Directiva cadru privind apa (Water Framework Directive), Directiva privind apa potabilă (Drinking Water Directive) și Directiva privind efluenții industriali. Este important să protejăm resursele de apă și mediul înconjurător pentru a ne asigura că putem continua să le folosim în mod sustenabil și să le lăsăm într-o stare bună pentru generațiile viitoare.

Pentru Ursus Breweries, apa este printre cele mai importante ingrediente în procesul de fabricare a berii, iar consumul excesiv poate avea un impact semnificativ asupra mediului și comunităților. Din fericire, am avut avantajul de a opera în zone fără stres hidric, astfel că impactul este unul scăzut. Cu toate acestea, continuăm să luăm măsuri proactive în cadrul proceselor noastre de producție pentru a reduce consumul de apă și pentru a sprijini conservarea resurselor.

Aproximativ 66% din apa folosită în fabricile din Buzău, Brașov și Timișoara provine din puțurile proprii, iar restul din rețeaua municipală. În cazul mini-fabricii din Cluj-Napoca, apa este furnizată exclusiv prin intermediul rețelei municipale.

Pentru a asigura o utilizare responsabilă a resurselor de apă, fiecare fabrică de bere are propriile ținte de consum.

Pentru a urmări și îndeplini țintele, performanța legată de utilizarea apei este monitorizată lunar, cu scopul de a atinge o îmbunătățire continuă. Măsurarea volumelor de apă se face cu ajutorul debitmetrelor instalate în fiecare fabrică. În plus, sunt efectuate măsurători și pe zone specifice din cadrul fabricilor.

Obiectivul nostru este ca, până în 2025, să scădem consumul mediu până la 2,75 litri de apă pe litru de bere ambalat.

Respectăm legislația și reglementările privind protecția mediului, iar procedurile noastre de management de mediu urmează inclusiv standarde voluntare care impun cerințe mai stricte decât cele legale. Sistemul de management al apei acoperă fiecare etapă, de la alimentarea cu apă până la tratarea apelor uzate.

Calitatea apei poate influența calitatea produselor noastre, de aceea folosim stații proprii de tratare a apei înainte ca aceasta să intre în circuitul intern, pentru a ne asigura că este purificată corespunzător și îndeplinește standardele noastre de calitate ridicate.

În ceea ce privește apa uzată, aceasta este tratată în stațiile noastre de epurare a apelor uzate, conform autorizațiilor de mediu, înainte de a fi deversată în sistemele municipale de canalizare. În urma tratării efluenților, obținem biogaz folosit ulterior în procesele noastre de producție pentru a reduce consumul de gaz metan.

Pentru eficientizarea consumului de apă, în perioada de raportare am monitorizat în permanență consumul, am comparat consumurile optime, am aplicat o abordare Kaizen pentru gestionarea pierderile de apă și am eficientizat procesele pentru a ne atinge țintele. În plus, am promovat în rândul angajaților o cultură de economisire a apei și am refolosit și recirculat apa în diverse procese de producție. În urma proceselor de evaluare a consumului, continuăm procesele de îmbunătățire și eficiență operațională, asigurând același nivel ridicat al calității proceselor și produselor noastre.

În perioada de raportare nu au existat plângeri din partea comunității sau sancțiuni legate de modul de gestionare a apei. Pentru a contribui la utilizarea responsabilă a resurselor de apă, în 2023, în fabricile Ursus Breweries planificăm un audit al riscurilor legate de apă.

ECONOMIE CIRCULARĂ & AMBALAJE

ECONOMIE CIRCULARĂ & AMBALAJE

Pentru a promova reciclarea și reducerea deșeurilor, Directiva UE 2018/852 privind gestionarea deșeurilor și reciclarea acestora a fost transpusă și în legislația din România. Astfel, au fost stabilite reguli și obligații specifice privind gestionarea deșeurilor de ambalaje, printre care se numără introducerea unui sistem de colectare separată și reciclare a deșeurilor de ambalaje, implicând responsabilitatea extinsă a producătorilor și a furnizorilor de ambalaje.

În același timp, Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor a reprezentat în continuare cadrul legislativ principal în domeniul gestionării deșeurilor în România. Mai mult decât atât, în 2022, pentru susținerea tranziției țării către un model economic circular a fost adoptată Strategia națională privind economia circulară. Împreună cu un plan de acțiune acestea vor contribui la atingerea obiectivelor generale ale Pactului Verde European și a obiectivelor Planului de Acțiune pentru Economia Circulară al UE.

Importanța acestui subiect este dată de numeroasele reglementări, iar interesul nostru ridicat de gestionare a acestor aspecte se reflectă direct în acțiunile companiei. Este important ca ambalajele să asigure consumatorilor calitatea dorită a produsului nostru și să afecteze cât mai puțin mediul înconjurător. Astfel, ne concentrăm pe ciclul de viață al ambalajelor de bere și pe folosirea eficientă a resursele utilizate în producerea lor.

În perioada 2021-2022 am reușit să reducem cantitatea de materiale folosite în ambalaje și ne concentrăm în continuare pe promovarea utilizării ambalajelor reutilizabile.

Una dintre țintele noastre specifice este ca până în 2030 să reducem plasticul folosit la ambalare cu 25% față de anul de referință 2019.

În ultimii doi ani am derulat mai multe proiecte de reducere a materiilor prime folosite, în special a cantităților de sticlă și plastic. Câteva exemple de inițiative prin care am reușit acest lucru sunt: reducerea greutății ambalajelor primare din PET sau sticlă și a capacelor de plastic, schimbarea specificațiilor foliilor de plastic termocontractabile și a foliilor pentru paletizare sau folosirea altor soluții care să le înlocuiască în anumite etape de ambalare (ex. adeziv).

De asemenea, în 2021, am renunțat la ambalajul de tip PET pentru marca URSUS și am înlăturat etichetele de hârtie de pe gâtul ambalajelor PET.

Astfel de acțiuni au adus o reducere a folosirii plasticului cu aprox. 24% față de anul de referință.

Dincolo de acțiunile de reducere a materialelor folosite pentru ambalaje, ne concentrăm și pe utilizarea de materiale cu conținut reciclat. Astfel, pe parcursul anului 2022, am reușit să trecem la folii termocontractabile cu 50% conținut de material reciclat pentru anumite ambalaje (de la 0% în 2021), iar baxurile noastre si tăvițele de carton pentru doze sunt în prezent din 100% material reciclat. Pentru sticle se folosește în jur de 66% material reciclat.

MANAGEMENTUL DEȘEURILOR

MANAGEMENTUL DEȘEURILOR

Am continuat să ne îndeplinim responsabilitățile privind preluarea și valorificarea ambalajelor/deșeurilor de ambalaje generate în urma consumului produselor puse pe piața națională prin intermediul organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului. Astfel, obiectivele legale anuale privind valorificarea sau incinerarea în instalații de incinerare cu valorificare de energie și, respectiv, reciclarea deșeurilor de ambalaje au fost îndeplinite în totalitate.

Pentru promovarea unei economii circulare am informat și încurajat consumatorii să colecteze separat, fie în cadrul marilor festivaluri la care am participat (UNTOLD, Neversea, Oktoberfest) sau prin campanii dedicate precum „Păstrează natura curată” din Poienile Ciucaș.

Detalii despre acestea în capitolul Responsabilitate - Investiții în comunitate și parteneriate locale.

Împreună cu ceilalți membri ai Asociației Berarii României și membri ai Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare, reuniți în Alianța Producătorilor de Băuturi din România, am continuat să contribuim la implementarea Sistemului Garanție-Returnare în România.

Sistemul va completa eforturile existente în gestionarea deșeurilor din ambalaje și va susține îndeplinirea țintelor de colectare și reciclare impuse la nivel european prin pachetul pentru economie circulară al Uniunii Europene.

Lansarea sistemului de Garanție-Returnare în România este planificată în noiembrie 2023.

În 2022, compania RetuRO care gestionează sistemul a obținut licența de funcționare și a demarat procedura de organizare și construcție.

Deșeurile din activitatea de producție sunt monitorizate și raportate în conformitate cu cerințele de reglementare de către managerii executivi, conform formatului Raport Tehnic Lunar, conceput de Asahi. Deșeurile raportate provin din activitățile proprii din fabricile de bere din Brașov, Buzău, Timișoara și sunt monitorizate în vederea reducerii cantității de deșeuri pe hectolitru de bere produs.

Ținta Ursus Breweries este ca, până în 2025, să reducă la zero cantitatea de deșeuri din procesul de producție trimise la groapa de gunoi.

În 2022, un exemplu de bună practică este fabrica din Brașov, unde am atins performanța ca 90% dintre deșeuri să fie reciclate datorită soluțiilor de revalorificare în agricultură a două tipuri de reziduuri rezultate în urma proceselor de epurare și filtrare. Deșeurile de sticlă, lemn, carton, plastic sunt colectate separat și trimise spre reciclare.

Deșeurile generate în fabricile Ursus Breweries sunt legate de producția de bere și sunt reglementate în cadrul Autorizației de mediu pentru fiecare locație: autorizație conform Directivei privind prevenirea și controlul integrat al poluării 96/61/CE (IPPC) pentru Buzău, Brașov și Timișoara și autorizația simplă pentru Cluj Napoca. Tipurile specifice de deșeuri pe care fabricile de bere le elimină sunt gestionate de către terți autorizați pentru gestionarea deșeurilor conform reglementărilor din România.

Facem eforturi ca an de an să creștem cantitatea de deșeuri reciclate. Pentru a reuși acest lucru, urmărim planurile de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate. Planurile au fost dezvoltate pentru prima oară în 2022 în baza unui audit extern și vor fi actualizate an de an.

Acestea sunt disponibile pe www.ursus-breweries.ro.

MANAGEMENTUL EMISIILOR DE CARBON

MANAGEMENTUL EMISIILOR DE CARBON

Observăm un interes sporit al comunității internaționale față de reducerea emisiilor în general. Cele mai semnificative iniţiative sunt apelul la acțiune al Națiunilor Unite în domeniul climei și legislația Europeană privind clima, care stabilește cadrul pentru reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră și atingerea neutralității climatice.

Prin Acordul de la Paris a fost luat angajamentul global de limitare a creșterii medii a temperaturii la nivel mondial la 1,5 grade Celsius, acest prag fiind considerat crucial pentru a evita consecințe grave ale schimbărilor climatice.

Deoarece principalul factor care contribuie la încălzirea globală și la schimbările climatice sunt emisiile de carbon, una dintre direcțiile principale ale strategiei de sustenabilitate Ursus Breweries este reducerea acestora, astfel încât impactul negativ asupra oamenilor, mediului, economiei și inclusiv asupra afacerii noastre să fie minim.

Importanța acestor aspecte, precum și viziunea grupului Asahi cu privire la provocările legate de mediu sunt descrise pe larg în raportul din 2022 al grupului de lucru cu privire la aspectele financiare legate de climă (TCFD).

Importanța acestor aspecte, precum și viziunea grupului Asahi cu privire la provocările legate de mediu sunt descrise pe larg în raportul din 2022 al grupului de lucru cu privire la aspectele financiare legate de climă (TCFD).

Până în 2030, intenționăm să reducem la zero amprenta de carbon în cadrul fabricilor noastre de bere.
De asemenea, implicăm activ și furnizorii și partenerii, pentru a reduce cu 30%, în aceeași perioadă, emisiile de carbon de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Scopul nostru final este să reducem la zero amprenta de carbon pe întreg lanțul de aprovizionare, până în 2050.

Un angajament cheie în atingerea acestor obiective este cel asumat de grupul Asahi prin aderarea la inițiativa globală RE100 de a utiliza exclusiv energie regenerabilă pentru operațiunile sale. Suntem pe deplin conștienți că impactul general al produselor noastre nu se produce doar în fabricile de bere, de aceea urmărim să inițiem parteneriate și să cooperăm cu furnizorii și clienții noștri pentru a accelera reducerea emisiilor, în special în zona de ambalare, transport și răcire a berii.

CONSUMUL DE ENERGIE

Controlul operațional în vigoare este axat pe reducerea emisiilor de combustibili fosili. Calculul emisiilor de CO2 rezultate din activitatea fabricilor de bere Ursus din Buzău, Brașov, Timișoara a fost efectuat pe baza Procedurii de raportare a energiei și emisiilor Ursus Breweries. Valoarea factorilor de emisie utilizați pentru raportarea domeniului de aplicare 1 (emisii Scope 1) aferente Ursus Breweries au fost comunicate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului. Consumul total de energie electrică în cadrul celor trei fabrici Ursus Breweries a fost furnizat prin rețea națională, iar emisiile de CO2 pentru domeniul de aplicare 2 (emisii Scope 2) au fost calculate pe baza factorilor de emisie comunicați de furnizorul de energie electrică.

Pentru reducerea consumul de energie, atât termică, cât și electrică, fiecare fabrică are un plan de a crește eficiența procesului de producție pe baza eliminării pierderilor și folosește sistemul de management al energiei ISO 50001. De asemenea, gestionarea energiei astfel încât să reducem emisiile de carbon are loc și prin acțiuni precum: instalarea de echipamente de reducere a consumului (ex. iluminat cu LED), automatizări de procese, înlocuirea gazului natural în anumite procese cu biogaz produs în stațiile de tratare a apelor uzate din fabrici, implementarea unor sisteme de recuperare a energiei termice în diverse instalații, înlocuirea instalațiilor de condens cu variante îmbunătățite din punct de vedere al performanței ș.a.

În 2022, o altă inițiativă specifică a fost înlocuirea colorantului pentru preformele PET cu un altul care permite o absorbție mai rapidă a energiei și implicit reducerea emisiilor de carbon. Pentru a scădea emisiile de carbon, folosim în totalitate și stivuitoare electrice în locul celor alimentate cu GPL.

TRANSPORT

În prezent, emisiile din transporturi reprezintă aproximativ 25% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE. Din cauza scăderii drastice a activității de transport în timpul pandemiei de COVID-19, potrivit estimărilor, emisiile au scăzut cu 13,6% între 2019 și 2020, apoi au crescut cu 7,7% în 2021, ca urmare a unui efect de redresare a economiei.

Produsele noastre sunt transportate din fabrici în depozite și de acolo către destinațiile din comerț. Aceste mișcări sunt necesare și reprezintă o cauză a emisiilor noastre indirecte, un impact de care trebuie ținut cont. În prezent, aceste activități sunt desfășurate de furnizori (transportatori) care folosesc propria flotă sau contractează transportatori independenți.

Ei sunt identificați, selectați și contractați de către Departamentul de Achiziții, responsabil cu stabilirea criteriilor tehnice și cu gestionarea contractelor. În plus, echipa de distribuție națională gestionează întreaga activitate de transport: transferul produselor între fabrici și depozite, aspecte financiare, optimizarea traseelor, încărcarea TIR-urilor și rata de încărcare, plus stabilirea de indicatori cheie de performanță și monitorizarea acestora. Luăm măsuri active de îmbunătățire a performanței, pe baza planului local de acțiune și a indicatorilor de performanță. Impactul transportului desfășurat de noi este direct influențat de performanța mijloacelor de transport disponibile în flota contractorilor.

Eforturile pe care le facem prin echipele de distribuție și achiziție sunt să optimizăm transporturile, să reducem din numărul de kilometri parcurși prin optimizarea volumului încărcat și sensibilizarea clienților pentru a emite comenzi care să permită folosirea unui număr mai mic de curse cu tirul pentru același volum de produs. De asemenea, facem eforturi susținute pentru creșterea procentului de încărcări direct din fabrică și reducerea curselor scurte dintre fabrică și depozit, curse care erau efectuate pentru evitarea unei eventuale saturații de spațiu din fabrici.

În 2022, datorită unui proiect pilot ce a vizat transportul, am reușit să livrăm aceleași volume către clienți folosind cu până la 150 de camioane mai puțin decât în modul normal de funcționare, reducând astfel numărul de emisii de dioxid de carbon și înregistrând cea mai bună performanță a livrărilor din ultimii ani.

Pe de altă parte, suntem direct responsabili pentru flota angajaților proprii. Echipa noastră de marketing și vânzări se deplasează în țară pentru a promova produsele, pentru a participa la evenimente, pentru a lucra cu comercianții și clienții și a-i sprijini în eforturile lor comerciale. Pentru a limita efectele negative cauzate de transport, în perioada 2021-2022 am crescut ponderea autovehiculelor pe benzină la 68%, de la 1% în vechea flotă din 2020, și am achiziționat autovehicule cu emisii de carbon mai scăzute. Mașinile din vechea flotă mai reprezintă acum numai 5% din total și vom continua înlocuirea lor cu altele mai performante din punct de vedere al emisiilor. În aceeași perioadă, am achiziționat 3 mașini plug-in hibrid, care au un consum de combustibil mai redus cu 2,2l/100km față de celelalte mașini cu motorizare pe benzină. Achizițiile de mașini hibrid vor continua și în 2023.

De asemenea, pentru reducerea consumului de combustibil, mașinile au instalate un modul GPS cu ajutorul căruia facem o rutare mai bună a traseelor și optimizăm activitatea de raportare (kilometri parcurși, consum mediu).

RĂCIRE

Răcirea reprezintă un factor cheie pentru menținerea calității și prospețimii sortimentelor noastre de bere. Impactul are loc în depozitele noastre și în canalele de distribuție (magazine, locații HoReCa, evenimente). Nu este suficient să gestionăm doar impactul direct, este nevoie să întărim cooperarea cu partenerii de afaceri și să îi sprijinim pentru a conștientiza propriul lor impact. Peste 73% dintre frigiderele și răcitoarele de bere la draft (halba, pahar) din locațiile unde se vinde berea noastră sunt deținute de către companie.

Echipamentul este oferit gratuit, dar costurile de operare (cum ar fi energia electrică) sunt suportate de către clienți. În prezent, nu putem colecta date valide privind consumul de energie, iar estimarea datelor pe baza volumului de bere răcită ar fi inexactă. Totuși, am dezvoltat o politică de management a activelor comerciale cu scopul de a reduce substanțial amprenta asupra mediului prin achiziționarea de echipamente moderne care funcționează cu agenți de răcire moderni și sunt prevăzute cu un sistem de control de regim de funcționare (zi/noapte, vară/iarnă), precum și iluminare cu LED.

Departamentele noastre de achiziții sunt proactive și aleg furnizorii capabili să livreze răcitoare de ultimă generație, iar colegii din operațiuni și vânzări se preocupă să le înlocuiască pe cele din generațiile mai puțin eficiente energetic.

Începând din 2021, eforturile noastre sunt direcționate către achiziția de răcitoare comerciale profesionale cu Index de eficiență energetică clasă D, îmbunătățind treptat performanța acestora până în 2030 până la Index de eficiență energetică clasă A, în măsura disponibilității tehnologiei.

Suntem în avans față de grafic prin achiziția încă din 2021 a unor frigidere cu performanța EEI=C, nu în procent de 100%, ci doar la modelele pentru care performanța mai bună a fost disponibilă pentru achiziție (scala de performanță pentru frigidere comerciale este diferită de scala folosită pentru echipamente casnice).

Până în prezent, am inventariat unitățile cu performanță mai redusă (E, F, G) și am demarat în 2021 procesul de înlocuire eșalonată a acestora. În plus, toate locațiile noi sunt echipate cu unități de răcire eficiente energetic la nivelul anului instalării conform graficelor.

În perioada 2021 și 2022 s-au scos din proprietatea Ursus Breweries peste 5.500 de unități frigorifice cu vechime mare și tehnologii de răcire mai puțin performante. Prin noile achiziții am reușit să înlocuim peste 4.800 de vitrine, dintre care unele încă funcționale dar neperformante din punct de vedere energetic. Ne-am asumat în acest fel și o pierdere de investiții anterioare, cu scopul de a crește viteza cu care scădem amprenta de carbon.

În 2022, planurile de înlocuire au fost afectate de situația conflictului din Ucraina, deoarece livrările de vitrine s-au produs cu întârziere. Cu toate acestea, urmăm în continuare obiectivul ca până în 2030 să punem în piață doar frigidere cu performanța energetică cea mai înaltă disponibilă la nivelul anului respectiv de achiziție.