SĂNĂTATEA ȘI
SIGURANȚA ANGAJAȚILOR
Din discuțiile cu părțile interesate din mediul extern și intern a rezultat un interes comun în ceea ce privește
modul în care ne preocupăm de sănătatea și siguranța angajaților la locul de muncă. Drept urmare, am
continuat să punem mare accent pe aceste aspecte la locul de muncă, deoarece succesul afacerii noastre
depinde în mod fundamental de angajații noștri. Astfel că ne concentrăm asupra bunăstării și sănătății fiecărui
angajat, asigurând un mediu de lucru sigur și reducând la minimum orice riscuri potențiale.
Echipa de Siguranță și Sănătate în Muncă (SSM) are responsabilitatea principală pentru gestionarea acestor
aspecte, în conformitate cu cerințele legale aplicabile și cu inițiativele voluntare implementate de organizație,
inclusiv ghidurile de grup și standardele SSM și ale Organizației Internaționale de Standardizare (ISO). Scopul
general este de a atinge zero accidente de muncă, iar principiile și regulile noastre se aplică sediilor proprii și
companiilor partenere cu care colaborăm pentru diverse servicii de producție.
Din 2005, punem în aplicare în mod continuu Sistemul de Management SSM conform criteriilor standardului
OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Assessment Series), efectuând seria de auditări de
recertificare și supraveghere pentru conformitate. Sistemul nostru de management SSM răspunde cerințelor
ISO 45001:2018. Această certificare este valabilă până în 2024 pentru următoarele locații operaționale:
fabricile din Buzău, Brașov, Timișoara și cele patru centre de distribuție din Timișoara, Buzău, Brașov și
Cluj-Napoca.
Sistemul de Management SSM acoperă acțiunile, oamenii și procesele implicate în producția, ambalarea și
depozitarea berii, adică toate activitățile desfășurate și controlate în locațiile noastre. Sistemul de
management este coordonat de profesioniști interni de SSM ai Ursus Breweries. În plus, lucrăm alături de un
partener extern specializat în servicii SSM care oferă suport relevant sediilor noastre din toată țara, în special
sediilor noastre comerciale.
Pe lângă abordarea SSM menționată mai sus, în cadrul Ursus Breweries sunt implementate următoarele:
metodologia 5S (sistem japonez cu 5 reguli de organizare a spațiului de lucru pentru eficiență și reducerea pierderilor: Sortare - Organizare - Curățare - Standardizare - Menținere)
programul de siguranță bazată pe comportament
respectarea regulilor de siguranță
managementul riscurilor
consolidarea instruirii și asistenței
executarea eficientă a ciclului Planificați- Efectuați-Verificați-Acționați (PDCA).
În perioada 2021-2022 am continuat să consolidăm gradul de conștientizare a pericolelor în rândul forței noastre de muncă și să încorporăm pentru fiecare angajat comportamente bazate pe siguranță (BBS - Behavior Based Safety). Ne-am concentrat pe programe și inițiative cheie care au contribuit la îmbunătățiri semnificative în performanța noastră în materie de siguranță în ultimii ani.
Încă întâmpinăm provocări pentru a atinge viziunea noastră „zero accidente” în operațiuni, lucru care necesită implicarea susținută a angajaților și inițiative pentru a atinge aceste rezultate. Aceste inițiative și eforturile pentru a îmbunătăți capacitățile, tehnologia, responsabilitatea, comunicarea sunt comune tuturor angajaților. Iată numai câteva exemple:
”I Care” („Îmi pasă”), programul umbrelă sub care au loc inițiativele Ursus Breweries dedicate siguranței, sănătății și securității la locul de muncă
„Săptămâna siguranței”, program intensiv de conștientizare asupra unor aspecte relevante de sănătate și siguranță
Programul de siguranță Lock-out/Tag-out la mașinile pentru care se desfășoară activități de întreținere
Programe de îmbunătățire a condițiilor de muncă privind depozitarea și manipularea substanțelor chimice
Pentru șoferi, cursuri de conducere defensivă nivel 1 și nivel 2 (partener Academia Titi Aur), ateliere practice de conștientizare a unghiurilor moarte pentru stivuitor și TIR, demonstrații prin folosirea de ochelari care simulează consumul alcool sau droguri
Cursuri de gestionare a stresului și cursuri practice despre ergonomie la birou (partener rețeaua medicală Regina Maria)
CULTURA „ÎMI PASĂ”
În Ursus Breweries ne pasă de toți angajații noștri. „Îmi pasă” este o conversație, un timp pentru a crea conexiuni cu angajații în călătoria lor privind sănătatea și siguranța, cu scopul de a avea grijă de ei, dar și de ceilalți, la locul de muncă și nu numai. „Îmi pasă” este o noua etapă culturală pe care Ursus Breweries o dezvoltă împreună cu angajații săi.
SĂPTĂMÂNA SIGURANȚEI
În toate fabricile și centrele de distribuție ale Ursus Breweries, în luna noiembrie 2022, angajații au putut să participe la diverse ateliere de conștientizare cu privire la:
• pericole legate de lucrul la înălțime și spații închise
• situații de urgență și stingere a incendiilor
• acordarea primului ajutor
• siguranța în timpul intervențiilor de întreținere
• siguranța comportamentală
• riscuri legate de trafic intern și manipulare stivuitoare
• alegerea și selecția echipamentului de protecție potrivit activității desfășurate
Pe lângă atelierele practice au fost organizate și sesiuni online despre:
• sănătate mentală
• principii de ergonomie
• principii de conducere preventivă
Un rol esențial pentru gestionarea riscurilor SSM cauzate de pericolele de la locul de muncă îl are procesul de management al riscurilor. Ursus Breweries a dezvoltat o metodologie de evaluare a riscurilor care permite:
identificarea pericolelor
identificarea persoanelor și a modului în care pot fi vătămate
evaluarea riscului și a măsurilor existente pentru controlul acestuia
înregistrarea constatărilor
revizuirea și implementarea de noi controale
Evaluările riscurilor sunt efectuate luând în considerare situațiile operaționale normale, precum și evenimentele non-standard, cum ar fi întreținerea, opririle, activitățile de întreținere și situațiile de urgență.
De regulă, persoana care gestionează procesul operațional cu sprijinul unui profesionist SSM se ocupă de procesul de evaluare a riscurilor, care se realizează de fiecare dată când apare una dintre următoarele situații:
Înainte de introducerea de noi procese sau activități
Înainte de introducerea unor modificări în procesele sau activitățile existente, inclusiv atunci când produsele, mașinile, instrumentele și echipamentele se modifică sau devin disponibile noi informații referitoare la accidentări
La identificarea inițială și periodică a pericolelor
La finalul unor astfel de procese, atunci când sunt identificate pericole legate de muncă, rezultă metode de control specifice, care se încadrează frecvent într-una dintre următoarele categorii:
Rezultatele evaluării riscurilor urmează ciclul PDCA.
Sunt elaborate planuri de acțiune pentru implementarea măsurilor de control/atenuare
și acestea sunt revizuite în mod regulat. Auditurile sunt efectuate anual pentru monitorizarea progresului. Toate incidentele de siguranță sunt raportate conform politicii
interne și reglementărilor.
Procedura, care se aplică tuturor incidentelor care au loc la locul de muncă, descrie activitățile
desfășurate, responsabilitățile de raportare internă și externă a incidentelor legate de muncă, precum
și responsabilitățile de înregistrare și raportare a incidentelor, pentru a identifica cauzele care au
contribuit la apariția lor și pentru a stabili acțiuni preventive și corective adecvate.
Următoarele principii sunt urmărite în raportarea internă:
Orice incident SSM este raportat de către angajații implicați și/sau martori către supervizorul direct
Raportarea incidentului se face imediat, fără întârzieri nejustificate, cel târziu până la sfârșitul schimbului în care s-a produs incidentul
Notificarea internă a unui incident trebuie făcută sub orice formă, prin e-mail sau telefon. După producerea evenimentului, status quo-ul acestuia nu va fi schimbat
În cazul unui accident/ incident care implică un contractor, supervizorul unității și/sau martorul raportează către managerul responsabil al companiei contractante și, respectiv, responsabilul din Ursus Breweries
Toate incidentele raportate sunt înregistrate în baza de date de incidente și sunt urmărite cu planuri de
acțiune specifice. În funcție de gravitatea incidentului, procedura descrie fluxuri precise de comunicare
pentru incidente majore până la minore. În cazul vătămărilor corporale soldate cu absența de la locul de
muncă, se întocmește un raport oficial de investigație care se transmite la Inspectoratul Local de Muncă,
în termenul legal.
Fiecare angajat Ursus Breweries are obligația de a informa imediat superiorul și de a înceta
activitatea la apariția unui pericol iminent de accident de muncă. Toți angajații Ursus Breweries se
vor comporta în deplină concordanță cu procedura menționată, inclusiv prin acordare de sprijin
echipei de investigare a evenimentului, după caz. Echipa de investigare este desemnată prin decizia
reprezentantului oficial al locației.
Investigarea evenimentului SSM se desfășoară conform cerințelor legale în vigoare la momentul
producerii incidentului. Pe baza a trei niveluri de investigație, în funcție de gravitatea evenimentului
(adică de la incidente majore la incidente minore), procesul este descris de regulamentul intern. Toate
incidentele sunt comunicate angajaților prin alerte de siguranță amănunțite pentru a împărtăși
învățăturile și acțiunile ulterioare, dacă este necesar. Planurile de acțiune sunt monitorizate în mod
regulat.
Angajații sunt încurajați să raporteze toate incidentele minore și incidentele periculoase folosind un
sistem de raportare. Aceste tipuri de incidente sunt înregistrate și discutate trimestrial cu echipa de
management pentru a găsi soluții adecvate de îmbunătățire și prevenire a evenimentelor grave. Se aplică
o schemă de recompensă și recunoaștere pentru raportarea situațiilor periculoase.
Programul de siguranță bazată pe comportamente oferă conducerii și angajaților o
oportunitate suplimentară de a raporta comportamente și condiții nesigure la locul de
muncă. Angajații au acces la un instrument de raportare (instrument electronic BBS)
conceput în acest scop. Aceste rapoarte sunt monitorizate lunar, împreună cu planurile
de acțiune și obiectivele stabilite pentru finalizarea acțiunilor.
Conform reglementărilor interne și cerințelor legale, toți angajații au obligația generală de a-și
desfășura activitatea în conformitate cu experiența profesională, pregătirea și instrucțiunile furnizate
de angajator, pentru a nu se expune riscului de accidentare sau boli profesionale și pentru alte
persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile acestora în timpul procesului de muncă.
Astfel de obligații generale sunt menționate în fișa de post a angajatului. De asemenea, acestea sunt
prezentate fiecărui angajat în timpul instruirii de inițiere privind ocuparea forței de muncă și, în plus, în
timpul cursurilor obișnuite de instruire SSM la locul de muncă.
Ursus Breweries colaborează cu un furnizor calificat de servicii de protecția muncii pentru a
desfășura un program de îngrijire a sănătății pentru angajați. Ca parte a programului de
prevenție pentru forța de muncă, aceste inițiative sunt legate de riscurile identificate pentru
fiecare loc de muncă și rol al angajaților noștri. Datele sunt colectate și prelucrate de către
contractantul de servicii de protecție a muncii, în conformitate cu Regulamentul General de
Protecția Datelor (RGPD) și alte reglementări privind confidențialitatea datelor. Angajații au
acces la furnizorul de servicii medicale în toate amplasamentele noastre din țară.
Procedura de comunicare (internă și externă) descrie mijloacele de
implicare a angajaților în comunicarea SSM. Toate informațiile necesare
aferente SSM sunt livrate prin campanii de comunicare internă. Printre
alte funcții, intranetul nostru servește ca o librărie tuturor
comunicărilor, politicilor, procedurilor, ghidurilor și instrucțiunilor de
lucru relevante care acoperă domeniul SSM. Astfel se asigură accesul
gratuit la astfel de informații pentru angajații noștri.
Comitetul pentru Siguranță (SSC) reprezintă un alt mijloc de
implicare a angajaților în elaborarea și implementarea deciziilor
SSM. Principalele responsabilități ale comitetului acoperă
următoarele aspecte:
Respectarea normelor legale și interne
Selecția și întreținerea echipamentelor individuale de protecție (EIP)
Contribuția la îmbunătățirea condițiilor de muncă
Informații despre incidentele SSM
Reclamațiile și plângerile angajaților
Sprijin acordat echipei de evaluare a riscurilor
Monitorizare privind planurile de acțiune SSM
Analiza activităților desfășurate de furnizorii interni și externi de SSM
Creșterea gradului de conștientizare cu privire la regulile SSM și importanța conformării cu acestea
Conform prevederilor legale, astfel de comitete se organizează în fiecare unitate de afaceri având cel puțin 50 de lucrători și cuprinde obligatoriu membrii cu funcții de conducere și fără funcții de conducere:
angajator
reprezentantul angajatorului
reprezentanții angajaților (număr egal cu reprezentanții angajatorului)
reprezentanți ai lucrătorilor cu responsabilități specifice în SSM pentru lucrători
medic de medicina muncii.
SSC funcționează în baza deciziei de numire și respectă propriile reguli. Angajatorul sau
reprezentantul său legal (directorul local) acționează ca președinte, în timp ce secretariatul
intră în atribuțiile specialistului SSM (Manager SSM).
Reprezentanții salariaților sunt membri ai sindicatului, selectați conform legii, precum și
regulamentelor interne ale sindicatului. Sindicatul este implicat și în procesul anual de
negociere pentru stabilirea contractului colectiv de muncă la nivel de companie.
Comitetul se întrunește trimestrial și ori de câte ori este necesar. Secretarul SSC convoacă ședințele prin informarea în scris a membrilor cu cel puțin 5 zile înainte de data ședinței. Ședința SSC este considerată legal constituită atunci când sunt prezenți cel puțin jumătate plus unul dintre membrii săi. Fiecare întâlnire se încheie cu un proces verbal oficial întocmit de secretarul SSC și semnat de toți membrii prezenți. Hotărârile SSC sunt considerate valabile cu votul a cel puțin două treimi din membrii prezenți. Copiile procesului-verbal sunt afișate în locuri vizibile pentru toți angajații și sunt depuse la Inspectoratul Teritorial de Muncă local în termen de 10 zile de la data ședinței.
Pentru a asigura pregătirea continuă a angajaților pe teme SSM, au fost elaborate o serie de cursuri de
formare specifice sănătății și siguranței la locul de muncă și pentru situații de urgență (SU) care se
desfășoară în timpul programului de lucru (conform legii, durata acestora reprezintă timpul de lucru).
Formarea SSM și SU include patru module principale:
Instructaj general de inițiere
Instruire la locul de muncă
Instruire
periodică
(regulată)
Instruire
suplimentară
(doar pentru cazuri
specifice conform
procedurii)
La nivelul sucursalelor și sediului social Ursus Breweries există persoane responsabile mandatate să
elaboreze programul de pregătire pentru toate modulele de formare menționate mai sus, care este ulterior
aprobat de șeful locului de muncă.
Documentul programului de formare conține:
(a) perioada de timp în care este planificată formarea,
(b) titlul materialelor de formare,
(c) lista materialelor de formare,
(d) specificația postului pentru care este adresată formarea.
Documentul finalizat este semnat și de persoana care l-a conceput și rămâne la trainer/persoana
îndreptățită să asigure instruirea. Formatorii/persoanele îndreptățite să asigure instruirea în toate
modulele și pentru toate locurile de muncă trebuie să fie nominalizate și prin decizie la nivelul
sucursalelor și sediului social al Ursus Breweries.
Rezultatul cursului este înregistrat în fișa personală de formare SSM a fiecărui angajat, indicând
conținutul instruirii, durata și data instruirii. Această procedură se face imediat după curs, iar dosarul este
semnat de către cursant, trainer și persoana care a verificat instruirea.
Pentru a testa nivelul de cunoștințe al angajaților cu privire la SSM, este
distribuit un chestionar angajaților. Rezultatele testelor sunt incluse și în
fișa personală de instruire. Fișa de instruire personală este gestionată de
șeful departamentului, însoțită de cea mai recentă fișă de capabilitate
eliberată de terapeutul ocupațional. Documentul se păstrează în companie
de la angajare până la încetarea prestării de servicii.
Tipuri de cursuri de formare SSM și SU desfășurate în cadrul organizației:
INSTRUIRE DE INIȚIERE, LA MOMENTUL ANGAJĂRII
Scopul acestei instruiri este de a oferi informații generale despre activitățile specifice din unitățile Ursus Breweries, riscurile pentru siguranța și sănătatea în muncă, procedurile de prevenire a incendiilor precum și măsurile și activitățile de prevenire și protecție din locație.
Instruirea este efectuată fie de către responsabilul SSM (pentru angajații care activează în principal la nivel de sucursală sau în cadrul altor departamente), fie de către un reprezentant al contractantului extern de servicii de prevenire și protecție (pentru sediile sociale în care sunt disponibile contracte valabile între companie și contractant).
INSTRUIRE LA LOCUL DE MUNCĂ
Instruirea SSM și SU la locul de muncă se efectuează pentru a prezenta riscuri SSM la locul de muncă, măsuri și activități preventive și de protecție pentru fiecare loc de muncă, post de lucru și/sau funcție îndeplinită. Durata instruirii SSM și SU la locul de muncă este de minim 8 ore.
Toți angajații noi, indiferent de tipul contractului (permanent, temporar), participă la cursuri de formare SSM și SU, precum și acei angajați care își schimbă locul de muncă. Șeful departamentului, numit prin decizie, este responsabil pentru desfășurarea acestui tip de pregătire. 100% dintre contractanții permanenți care lucrează în unitățile care sunt sub certificare ISO sunt obligate să respecte aceleași reguli ca și angajații Ursus Breweries.
Niciun angajat nu are voie să înceapă să lucreze decât dacă cunoștințele sale pe teme SSM și SU au fost verificate de către superiorul persoanei care a susținut instruirea.
INSTRUIRE PERIODICĂ
Cursurile de formare periodică SSM și SU sunt livrate tuturor angajaților și contractanților permanenți cu scopul de a reîmprospăta informațiile și cunoștințele despre sănătate, siguranță și situații de urgență la locul de muncă. Formarea periodică va fi efectuată de șeful departamentului, care este numit în acest sens, prin decizie.
Durata instruirii recurente SSM și SU este de minim 2 ore pe sesiune, programul sesiunilor recurente
fiind decis de angajator, cu condiția să respecte cerințele minime enumerate mai jos:
• pentru fabrici de bere – lunar;
• pentru centre de distribuție – lunar;
• pentru activitățile desfășurate de tehnicieni de proiect – trimestrial;
• pentru activități de birou – semestrial;
• pentru activitățile desfășurate de forța de vânzări – semestrial.
INSTRUIRE PERIODICĂ SUPLIMENTARĂ
Acest tip de instruire, cu o durată de minim 8 ore pe sesiune,
se desfășoară pentru cazuri specifice detaliate după cum urmează:
• în caz de absență de la serviciu de mai mult de 30 de zile lucrătoare;
• ori de câte ori apar modificări SSM și SU cu privire la locurile de muncă/posturile/funcțiile specifice sau
la instrucțiunile de lucru cauzate de evoluția riscurilor sau de apariția altora noi;
• la reluarea muncii după o vătămare corporală soldată cu absența de la locul de muncă;
• la efectuarea de lucrări speciale;
• la introducerea unor noi echipamente de lucru/ efectuarea de modificări la cele existente;
• la schimbarea tehnologiilor existente sau a procedurilor de lucru;
• la introducerea de noi tehnologii sau noi proceduri de lucru.
VALIDAREA INSTRUIRII
Verificarea cunoștințelor se realizează în scris, pe baza unor chestionare, și în următoarele situații:
• La finalizarea instruirii de inițiere, în cazul angajaților noi, pentru a valida cunoștințele despre instruirea
efectuată;
• La sfârșitul fiecărui an calendaristic (în cursul lunii decembrie) pentru a valida cunoștințele dobândite
în timpul instruirilor periodice;
• Cu ocazia verificărilor în timpul auditului intern referitor la SSM.
Verificarea cunoștințelor prin discuții și/sau probe practice între stagiar și formator se realizează în
următoarele condiții:
• La finalizarea instruirii la locul de muncă în cazul noilor angajați;
• La finalizarea instruirii periodice a personalului.
Matricea nevoilor de instruire este elaborată
anual, actualizată lunar și descrie nevoile de
instruire ale personalului pentru fiecare funcție
și departament. Reprezintă planificarea anuală
a instruirii legate de sistemul de management
al calității și SSM.
Matricea nevoilor de instruire referitoare la SSM, mediu,
siguranță alimentară și calitate este elaborată de
conducătorul echipei pentru siguranță alimentară și
coordonatorul SSM la începutul fiecărui an calendaristic și
este comunicată managerilor de departament și către HR
Business Partners (HRBP).
Responsabilul cu instruirea din locație asigură instruirea
lunară/trimestrială/anuală, în funcție de tipul de instruire
și de frecvența stabilită, conform nevoilor matricei de
instruire. Formarea trebuie înregistrată în evidențele SSM
și/sau în formularul de participare la cursuri de formare
specifice.
Ursus Breweries colaborează cu servicii calificate de medicină a muncii pentru a oferi programe de
îngrijire a sănătății angajaților săi. Astfel, toți angajații au acces la:
• abonament de prevenție medicală;
• broșură detaliată despre planul(rile) medical(e) curente, care detaliază un pachet specific;
• două planuri de prevenție medicală adiționale, la un cost preferențial, atât pentru angajat, cât și pentru
familia acestuia.
Rapoartele din următoarea secțiune au fost calculate pe baza a 200.000 de ore lucrate.
Pe parcursul perioadei de raportare nu am înregistrat decese ca urmare a bolilor profesionale sau cazuri
de boli profesionale legate de locul de muncă, nici în rândul angajaților noștri, nici în rândul lucrătorilor
care nu sunt angajați, dar a căror muncă și/sau loc de muncă este controlat/ă de către organizația
noastră.
În urma proceselor de identificare a pericolelor desfășurate în perioada de raportare, situațiile care
prezentau risc de îmbolnăvire la locul de muncă au fost identificate și gestionate.
DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE ȘI INSTRUIREA FORȚEI DE MUNCĂ
Pentru a menține niveluri ridicate de productivitate și inovare în companie este esențial să avem o forță de
muncă educată și calificată, iar oferirea de oportunități de învățare pentru adulți joacă un rol crucial în acest
sens. Un personal bine pregătit asigură continuitatea și creșterea afacerii, de aceea modul în care dezvoltăm
programele de învățare și de evaluare a angajaților poate avea un impact major în performanța companiei.
Prin programele noastre de formare și inițiativele de educație ne-am asumat angajamentul de a dezvolta
abilitățile și cunoștințele angajaților noștri pentru a-și atinge potențialul maxim. Educația și instruirea ocupă
un loc central în strategia noastră, cu impact asupra întregii organizații, de la angajații cu normă întreagă sau
cu jumătate de normă, până la management și chiar angajații sub-contractați ai companiei noastre.
Dezvoltarea continuă, atât din punct de vedere personal, cât și profesional, este o prioritate pentru noi, iar
fluxul de învățare și dezvoltare este crucial pentru a realiza obiectivele și strategiile noastre de afaceri.
Suntem dedicați să menținem un echilibru sănătos între viața profesională și personală a angajaților noștri și
să îi ajutăm să-și descopere și să-și pună în valoare calitățile prin oferirea de oportunități de învățare pe tot
parcursul vieții. Astfel le oferim colegilor noștri un cadru de dezvoltare care să îi ajute să crească și să se
perfecționeze în cariera lor.
Activitățile de educare sunt gestionate de Departamentul de Formare și Dezvoltare din cadrul direcției de
Resurse Umane și planurile sunt dezvoltate anual pe baza nevoilor de dezvoltare și formare identificate în
cadrul organizației.
Pentru a identifica cele mai relevante și necesare subiecte pentru aceste programe, efectuăm evaluări și analize
ale nevoilor de formare în întreaga organizație, care sunt apoi aliniate cu obiectivele noastre regionale, locale și
de afaceri. Astfel, programele acoperă o gamă largă de subiecte care abordează varietatea nevoilor de dezvoltare
profesională și personală ale colegilor noștri, fie că sunt angajați noi, personal neexecutiv sau manageri seniori și
executivi.
Acestea includ: aspecte de integrare, abilități manageriale și de conducere, abilități digitale și funcționale și
gestionarea sănătății emoționale (wellbeing).
Programele sunt furnizate prin interacțiuni față în față, virtuale, platforme de e-learning, studiu individual sau
clipuri video scurte. Pentru a monitoriza și menține actualizate abilitățile angajaților noștri, începând din 2021,
toate oportunitățile de învățare și dezvoltare în format digital/ e-learning au fost integrate într-un modul dedicat
în cadrul platformei de resurse umane HOPS. Această platformă cuprinde, printre altele, un sistem de setare a
obiectivelor, gestionare și evaluare a performanței, feedback continuu, oportunități de cariere, informații despre
angajat ș.a.
În funcție de tipul de program, angajații fie sunt invitați să participe la formări special concepute pentru ei, fie
pot opta pentru anumite programe cu acces general. Majoritatea inițiativelor noastre – sesiuni de wellbeing
sau de dezvoltare a competențelor profesionale, anumite ateliere de leadership – sunt deschise tuturor
angajaților, care se pot înregistra și pot participa fără aprobarea prealabilă a managerului lor.
Strategia de dezvoltare are trei direcții:
Leadership
Programul de dezvoltare competențe de leadership, care constă
în diverse programe adaptate nevoilor de formare și educație ale
diferitelor categorii de angajați:
- „Bazele leadershipului”- disponibil pentru toți managerii nou-desemnați
- Programul de dezvoltare a stagiarilor absolvenți- special conceput pentru a promova progresul stagiarilor noștri și a celor cu potențial ridicat în rândul viitorilor lideri ai organizației
- „Dezvoltă liderul din tine”- un program dedicat liderilor noștri seniori, care combină mai multe subiecte de leadership, dezvoltare personală și inteligență emoțională.
Abilități de business
Sesiuni prin care am dezvoltat competențele
interpersonale şi care țin de lucrul într-un
context de business, pe teme legate de
schimbare, gestionarea relațiilor, comunicare
eficientă, managementul timpului, abilități de
prezentare etc.
Bunăstare
Sesiuni de bunăstare (wellbeing) pentru toți
colegii, prin care le-am oferit instrumente
pentru creșterea bunăstării mentale, fizice și
sociale.
Toți angajații noștri au acces gratuit la un program de mentorat. De asemenea, beneficiază de cursuri de limba engleză pentru a-și aprofunda abilitățile de limbi străine. Cursul este disponibil pentru toți angajații, atâta timp cât cererea este justificată de un raționament de afaceri.
În ceea ce privește bunăstarea și dezvoltarea personală, avem un program bine pus la punct, care se
desfășoară în cadrul organizației încă din 2017. S-a dezvoltat în permanență, de-a lungul timpului, și a fost
adaptat pentru a se potrivi nevoilor evolutive de wellbeing ale colegilor noștri. Începând cu 2021, am făcut un
pas mai departe și am dezvoltat o strategie regională de wellbeing, a cărei implementare a început, la nivel
local, în 2022.
Un alt program pe termen lung se referă la comunitatea noastră de formatori interni. Inițiată în 2017,
comunitatea a continuat să se extindă, dovedindu-se a fi o resursă importantă de instruire în cadrul
organizației. Rolul de formator intern este acoperit, în mod voluntar, de colegi din diverse departamente care
au abilitățile necesare dobândite prin participarea la programele de formare a formatorilor.
Se colectează feedback la sfârșitul fiecărei sesiuni de instruire. Feedbackul general cu privire la experiențele de învățare și formare ale angajaților noștri este colectat anual, prin sondajele angajaților, efectuate atât la nivel local, cât și la nivel global. Feedbackul este, de asemenea, un mijloc de a colecta comentarii și sugestii de la angajați cu privire la ajustările inițiativelor noastre.
Alte modalități de a înregistra comentarii sunt prin intermediul managerilor și al HR Business Partners (HRBP)
sau prin intermediul adresei de e-mail specifice de instruire. Toate opiniile sunt analizate și inițiativele de
formare sunt modificate în consecință. Formatorii interni sunt pe deplin implicați în procesul de analiză și
revizuire.
Dezvoltarea profesională și personală este profund încorporată în organizație prin discuțiile anuale despre
dezvoltarea carierei. Acestea reprezintă o altă modalitate de a monitoriza și menține actualizate abilitățile
angajaților noștri. Toți angajații și managerii lor urmează acest proces pentru a identifica viitoarele aspirații
de carieră și dezvoltare, precum și pașii necesari pentru atingerea acestui obiectiv.
În perioada 2021-2022 am acordat în continuare importanță sănătății mintale și emoționale a colegilor noștri. I-am sprijinit să lucreze de la distanță/ online în perioada pandemiei, am crescut numărul inițiativelor de învățare, iar curriculumul nostru de e-learning privind Sistemul de management al învățării (SMÎ) a fost extins, platforma integrată de training-uri online fiind activă de la jumătatea anului 2021.
Aceste inițiative au fost posibile datorită parteneriatului încheiat, în 2020, cu un furnizor local de e-learning, care ne sprijină progresul către o abordare mai digitalizată și dezvoltarea materialelor e-learning adecvate. Modulul de formare și dezvoltare din platforma noastră de resurse umane (HOPS) este o resursă excelentă pentru gestionarea proceselor de instruire, punerea la dispoziție a materialelor angajaților noștri și, de asemenea, pentru monitorizare, urmărire și raportare.
Indiferent de context, sănătatea și siguranța angajaților noștri sunt esențiale. În perioada de raportare am organizat cursuri de conducere defensivă pentru toți colegii noștri care conduc mașini de serviciu, atât online, cât și față în față, sesiuni regulate de sănătate și securitate în muncă și cursuri de formare privind comportamentul și comunicarea privind consumul de alcool (AB&C). Pentru mai multe informații despre aceste subiecte accesați capitolul Sănătatea și Siguranța Angajaților și Consum responsabil de alcool și stil de viață sănătos.
De asemenea, abordăm nevoi specifice de dezvoltare individuală, exprimate de angajații noștri, cum ar fi
coaching sau alte tipuri de solicitări care ajung la echipa noastră de formare și dezvoltare prin intermediul
HRBP și managerilor. În gestionarea acestor nevoi, avem o abordare flexibilă și deschisă, încercând să
găsim permanent modalități de a le satisface.
Orizontul de timp pentru stabilirea obiectivelor angajaților este flexibil pentru a permite alinierea cu dinamica
afacerii și/sau tipul de muncă. Cadrul nostru de învățare și dezvoltare a fost conceput pentru a satisface
nevoile diferitelor roluri și niveluri de muncă. Echipa noastră de conducere sprijină un mediu de lucru
incluziv în care toți angajații noștri sunt tratați în mod egal, bucurându-se de oportunități egale de
dezvoltare și de un management echitabil al performanței.
Liderii sunt instruiți să acționeze ca modele și să-i inspire pe alții să își asume responsabilitatea individuală
în inițiativele noastre de diversitate și incluziune. Conducerea incluzivă face parte din modelul nostru de
competențe de bază și din competențele noastre solicitate, un astfel de comportament este o parte a
fișelor de post publicate, evaluat în timpul evaluărilor de performanță, este susținut de învățare și
dezvoltare, modelat de management.
Stabilirea transparentă a obiectivelor face parte din abordarea noastră standard de management al
performanței. Aceasta include partajarea obiectivelor individuale de performanță cu colegii, precum și cu
subordonații direcți.
Superiorii ierarhici conduc schimbarea către o cultură de dezvoltare a performanței (de exemplu, alinierea
continuă a așteptărilor și obiectivelor de performanță, conversații/feedback informale continue privind
performanța). Mai mult, pentru încurajarea performanței și creșterea motivației, am dezvoltat un program
de recunoaștere, prin care orice angajat are posibilitatea de a propune pentru premiere colegi din echipă pe
care îi admiră, care au dat dovadă de un comportament exemplar și a căror implicare a dus la îndeplinirea
excepțională a obiectivelor. Prin acest program, în fiecare lună, sunt recompensați colegi atât la nivel
individual cât și de echipă.
DIVERSITATEA
Întâmpinăm o provocare în ceea ce privește diversitatea în industria noastră, deoarece aceasta este mai puțin atractivă pentru femei. Din acest motiv, unul dintre obiectivele noastre de dezvoltare durabilă la nivel de companie și grup este de a promova diversitatea de gen.
Astfel, până în 2030, ne propunem să avem pondere egală de femei în echipa de conducere.
Diversitatea este importantă în Ursus Breweries pentru că atunci când
aducem împreună oameni cu experiențe și perspective diferite stimulăm
creativitatea și inovația în companie.
O forță de muncă diversă aduce cu sine perspective diferite asupra
problemelor și situațiilor de afaceri, îmbunătățește luarea deciziilor și
implicit conduce la o mai bună performanță, inclusiv reputațională.
Modul în care echipa noastră de resurse umane funcționează este bazat pe principiile noastre de
diversitate și incluziune, care au ca scop atragerea și reținerea de angajați talentați în cadrul Ursus
Breweries. Ne străduim să dezvoltăm întreaga noastră forță de muncă fără niciun fel de discriminare,
sprijinim echilibrul de gen și tratamentul egal la toate nivelurile și funcțiile din organizație.
Avem o politică internă de diversitate care se bazează pe valorile de bază ale companiei noastre și care
promovează nediscriminarea. Scopul acestei politici este de a crește gradul de conștientizare cu privire
la tratamentul egal și corect al tuturor angajaților noștri și de a preveni discriminarea pe baza sexului,
rasei, dizabilității, religiei sau credințelor, orientării sexuale sau vârstei.
Avem toleranță zero față de hărțuirea sau intimidarea de orice fel, față de toate formele de discriminare ilegale și neloiale, fie la locul de muncă, fie în afara acestuia.
Consolidăm în mod regulat comunicarea transparentă (către toate grupurile de angajați) despre strategia organizațională prin întâlniri față în față și diverse canale media. Informăm angajații cu mult timp înainte de implementare cu privire la schimbările organizaționale și/ sau cu impact ridicat. Ne-am definit cultura dorită de dezvoltare a performanței (inclusiv comportamentul necesar al angajaților și managerilor).
Datorită atenției pe care o acordăm angajaților am reușit să avem pe parcursul a trei ani (2021, 2022, 2023)
certificarea Top Employers România.
Am fost primul producător de bere din România care a obținut această certificare oferită de organizația
independentă ”Top Employers Institute” din Țările de Jos, care a dezvoltat un proces complex de auditare a
companiilor, menit să identifice oportunitățile și experiența pe care acestea le-o oferă angajaților.
Eforturile noastre continue se concentrează pe asigurarea unui mediu de lucru sigur și incluziv, astfel încât fiecare
angajat să simtă că este tratat cu respect și grijă. Ascultăm vocea angajaților noștri prin sondaje specifice.
La nivelul grupului Asahi, o dată la doi ani are loc Sondajul Global de Satisfacție a Angajaților, iar în anii în care nu
există acest sondaj, efectuăm un Sondaj Global Puls. De asemenea, sunt organizate diverse focus grupuri cu
angajații din fabrici și forța de vânzări sau discuții în cadrul negocierilor contractului colectiv de muncă.
În 2021, Sondajul Global de Satisfacție a Angajaților a fost dedicat tuturor celor din grupul Asahi Europe and
International și a presupus consultarea cu privire la 18 teme (ex. leadership, comunicare și colaborare,
managementul talentelor și al performanței, sănătate și bunăstare, inovație, implicare sustenabilă, eficiența
operațională, etică și integritate, abordarea strategică ș.a.).
În cadrul Ursus Breweries sondajul a avut o rată de răspuns de 69%.
Sondajul Global Puls din 2022 a conținut 16 întrebări, a fost anonim și
a oferit perspective valoroase asupra modului în care angajații percep
progresul companiei în patru arii prioritare: dezvoltare durabilă,
diversitate și incluziune, sănătate și bunăstare, eficiență operațională.
Rata de răspuns în cadrul Ursus Breweries a fost de 77%.
Cea mai mare îmbunătățire față de 2021 este în zona sănătății și
bunăstării, unde angajații simt că le este susținută bunăstarea
personală (atât mentală, cât și fizică) și unde au fost înregistrate 72%
răspunsuri favorabile.
În urma răspunsurilor primite, s-au format diverse grupuri de lucru în
cadrul departamentelor pentru a se identifica sugestii de acțiune în
ariile care au rezultat că pot fi îmbunătățite.
O altă modalitate de a ne asigura că oamenii noștri lucrează într-un mediu nediscriminatoriu și echitabil este politica noastră de avertizare, care reprezintă un instrument non-stop pentru ca angajații să raporteze orice plângere privind comportamentul imoral, în deplină anonimitate. Luăm măsuri imediate de urmărire, pentru a ne asigura că nemulțumirile lor sunt ascultate și abordate. Astfel, ne asigurăm că dialogul este întotdeauna deschis și orice problemă este identificată și rezolvată.
Începând din anul 2020, o agendă de diversitate și incluziune a fost inclusă în planificarea noastră integrată de afaceri pe termen mediu la nivel de grup, precum și la nivel local.
Suntem primul producător de bere din România care a semnat angajamentul organizației LEAD Network (Leading Executives Advancing Diversity), de a construi un mediu de lucru și o cultură organizațională incluzivă, bazată pe diversitate și egalitate de gen.
Organizația LEAD are misiunea de a facilita atragerea, menținerea și promovarea femeilor în industria de retail
și de bunuri de larg consum, prin intermediul educației, al leadership-ului și al dezvoltării profesionale.
De asemenea, în 2022, am semnat Carta Diversității din România, o platformă colaborativă de acțiune,
dezbatere și schimb de bune practici în jurul managementului diversității.
Totodată, a fost format și un Comitet de Diversitate, Echitate și Incluziune, un grup de lucru
multidisciplinar dedicat bunelor practici și explorării inițiativelor de conștientizare a aspectelor ce țin
de diversitate, echitate și incluziune în cadrul companiei.
Ca susținători activi ai echilibrului de gen, ținta noastră este ca, până în 2030, să avem 50-50%
bărbați și femei in top management la nivel local și de grup.